Op de berg in Uruguay - Reisverslag uit Rocha, Uruguay van Roos Scholten - WaarBenJij.nu Op de berg in Uruguay - Reisverslag uit Rocha, Uruguay van Roos Scholten - WaarBenJij.nu

Op de berg in Uruguay

Door: Roosscholten

Blijf op de hoogte en volg Roos

31 Januari 2012 | Uruguay, Rocha

Hola!

Hier dan eindelijk een berichtje vanuit Zuid Amerika. Omdat de blog het nog niet deed toen we in Uruguay waren even een samenvatting van onze eerste week in Uruguay!

Na een 37 uur durende reis... Eerst met de auto naar schiphol. Na afscheid genomen te hebben van ouders, broer en vriendje(een paar tranen kon ik toch niet tegenhouden), in een mini vliegtuig naar Madrid.In Madrid overgestapt op het vliegtuig naar Buenos aires, een 13 uur durende vlucht. Ik heb wel op 1000 manieren gezeten en geprobeerd te slapen, waar niet veel van gekomen is. Aangekomen in Buenos aires merkten we snel het grote temperatuur verschil en hebben we ons snel omgekleed. We zijn met de bus naar een taxi gegaan en met de taxi naar de buquebus (de boot van Buenos Aires naar Montevideo, Uruguay). 3 uur op de boot en aangekomen in Montevideo met de taxi naar een busstation en 3 uur met de bus naar Rocha. na 7 douanes te hebben gezien, een hoop obstakels gehad te hebben door geen engels sprekende mensen, en het dus aankwam op ons kleine beetje engels, eindelijk aangekomen in Rocha dus. Daar kwam Jaap ond ophalen. Op naar de berg en het huis! Het was ondertussen al half 3 dus we konden niks zien van het huis of de omgeving. Wel konden we de prachtige sterrenhemel zien omdat er op de berg geen stadslicht is, en heel veel vallende sterren! en geloof het of niet, toen we de volgende dag wakker werden regende en onweerde het keihard.. voor het eerst in lange tijd in Uruguay, maar het klaarde snel op.
Die zondag zijn we rond gaan kijken in Rocha, even geskypt in het city café en zijn we naar een kustplaatsje vlakbij gegaan, la pedrera. Een gezellige vakantie plek met vooral veel hippies. Daar hebben we (typisch Uruguayaans en Argentijnse ) Empanadas gegeten. heeel leker! Maandag heeft Jaap ons zijn tuin laten zien (18 hectare), zijn we naar een ander kustplaatstje gegaan, La Palopma en zijn we uiteten geweest. En ik had ook nog 3 jaar met Xander! Top dagje dus:)
Dinsdag hadden we een rustig dagje, Jaap en ik gingen even in Rocha boodschappen doen. Shiva bleef thuis want zij was verbrand, en ze kreeg een bezoekje van de politie.. waar ze niks van begreep dus nogsteeds geen idee waarom haha. Woensdag zijn we naar een van de rijkste buurten van Uruguay geweest, José ignacio. Prachtige villa's, hele leuke restaurantjes, heeeeerlijk ijs en een zee met grote rotsen. Donderdag was een hondje van 6 weken oud van Jaap van de auto gesprongen, ik denk van de schrik ofzo is hij heel hard weg gerend. We zijn m gaan zoeken, maar de berg is zo groot dat we m nergens konden vinden.. helaas. Vrijdag zijn we langs de kust van Rocha naar Brazilië gereden. We zijn langs heel veel kustplaatjes gekomen;
Barro de velicas, daar hebben we hotdogs gegeten en een heeeeel groot ijsje (misverstand in het spaans haha. Hier schijnen hele grote zwarte kikkers te zitten met witte stippen, maar die hebben we helaas niet gezien. Aguas Dulces, Castillos, Punta de diablo en Chuy. Chuy is het grensplaatsje van Uruguay en Brazilië. We hebben hier heeerlijke churros gegeten en met de aardige braziliaanse man die ze maakte gepraat. Toen zijn we nog even doorgereden naar Brazilië, door de douane (dus ook stempel van Brazilië!) en al snel weer terug. het was een lange dag, maar erg leuk!
De laatste dag hebben we koffers ingepakt, gezont en zijn we s'avonds uiteten gegaan. Zondag moesten we vroeg opstaan, weer terug naar Buenos Aires. 3 uur in de bus van Rocha naar Montevideo, 3 uur op de boot van Montevideo naar Buenos aires (ongelofelijk heet, maar ik vind het heeerlijk!) en daar met de taxi naar ons huis.

Ik heb heel veel mooie en indrukwekkende dingen gezien. Zoals een gevangenis, ik kan niet goed uitleggen hoe het was maar er hing een rare sfeer, het was heel erg armoedig en het gebouw zag eruit alsof het in elkaar stort. De mensen zaten allemaal achter hun tralies van hun raam (waar geen glas in zat maar dus alleen tralies) naar buiten te kijken en naar elkaar te roepen. Ook zijn we bij Uruguayaanse families naar binnen geweest,ze hebben allemaal hun eigen dieren zoals kippen, schapen, varkens en heel veel honden. Hiervan eten ze, ze fokken hun dieren en slachten ze om te eten. Toen wij er waren hing er een opengesneden schaap, waar de huid en de kop al vanaf was gehaald. Was wel even schrikken, maar vond het erg leuk om te zien hoe dat ging. Ook hebben we heel veel mooie wilde dieren gezien zoals vossen (alleen dode langs de weg), papagaaien, flamingo's, leguaan, struisvogel, een hele grote dikke zwarte behaarde spin (die ik eigenhandig weg gewerkt heb, goed he) en een slang. Maar gelukkig zaten we toen in de auto:)
Het was een hele leuke week, het huis van Jaap en Rob is heel mooi en het land eromheen nog mooier. Hele aardige mensen en heerlijk warm! Het was Geweldig.

• 31 Januari 2012 - 20:09

Tineke:

jeetje meiden, wat hebben jullie al veel gedaan en gezien in die week in Uruguay, dankzij Jaap en zijn auto natuurlijk ook. Hartstikke leuk om te lezen, liefs mama

• 31 Januari 2012 - 21:39

Star:

Asombroso, maravilloso, espantoso

denk ik
    in ieder geval, ge-wel-dig!
    love, Sterrie

• 31 Januari 2012 - 23:05

Sjieuwke:

Leuk jullie verslag te lezen en foto's te bekijken. Jullie hebben al heel wat gedaan en gezien. Veel plezier.
    Groetjes, Sjieuwke

• 01 Februari 2012 - 06:14

Fedor:

Hoi Roos,

Wat een verhaal.. Zo zit je een paar weken geleden nog achter de kassa en zo sta je op een berg in Uruguay.. Het land van Suarez, prachtige natuur en heerlijk eten.... Maar wat heb je al veel gezien.. Niet normaal en dat in 1 week...
    Geniet ervan en blijf schrijven..

Groetjes,
    Fedor

• 01 Februari 2012 - 09:14

Mar.:

Hey Roos,

Geweldig om te lezen en de foto's te bekijken, zo te horen heb je het prima. Meid geniet ervan. Hier is het erg KOUD brr. het vriest flink en de jongens hopen dat ze vanmiddag kunnen schaatsen.

Hou je goed en tot hoors

groeten van een koud Texel. X

• 02 Februari 2012 - 09:32

Oma:

Hallo Roos,
    Geweldig Roos om je mail te ontvangen. Ik zie wel dat jullie volop genieten.
    Foto`s zien er prachtig uit.
    Succes met je spaanse cursus.
    Geniet verder van de natuur en de mooie omgeving. Ook voor Shiva.
    Nogmaal bedankt voor de mail hele lieve groeten van Oma

• 03 Februari 2012 - 11:37

Rocha:

Super leuke foto's dames :D!